Oferta
- Strategia
- Narzędzia
- Procesy
- Organizacja
- Oszczędności
Jako że wywodzimy się z doradztwa strategicznego, posiadamy głęboką wiedzę i doświadczenie w opracowywaniu strategii korporacyjnych, szczególnie w obszarze zakupów.
Oferujemy ustrukturyzowane podejście, przekładając cele firmy (np. poziom EBIT, pozycja na rynku) na wytyczne dotyczące procesu, organizacji oraz sourcingu.
Możemy również zapewnić ukierunkowane wsparcie w poszczególnych obszarach strategicznych poprzez:
- Rozwój systemu zakupów KPI (cele w zależności od roli w organizacji, systemu motywacyjnego, zautomatyzowanych narzędzi śledzenia KPI)
- Transformację zakupów
WYZWANIA, W KTÓRYCH MOŻEMY POMÓC:
- Ocena obecnej strategii zakupowej
- Ocena strategii korporacyjnej pod kątem celów strategicznych i wyzwań do realizacji dla obszaru Zakupów
- Dekompozycja celów strategicznych przedsiębiorstwa (np. docelowy poziom EBIT, ROE, ROCE) i przełożenie na obszar / cele dla Zakupów
- Budowa systemu kluczowych mierników efektywności (KPI) dla obszaru Zakupów, wypracowanie wartości docelowych i ścieżki dojścia
- Wdrożenie systemu KPI w organizacji (warsztaty z tematyki zarządzania przez cele, budowa narzędzia informatycznego do śledzenia osiąganych wartości dla poszczególnych mierników, budowa systemu do raportowania i zarządzania miernikami dla kadry menedżerskiej
- Budowa strategii zakupowej dla koncernów / holdingów zdecydowanych na wdrożenie zakupów centralnych
- Szczegółowa strategia zakupowa na poziomie kategorii w ramach centralizacji zakupów – możliwość rozszerzenia o szacunek oszczędności, proponowane zmiany organizacyjne, procesowe i narzędziowe
Dwuetapowe podejście usprawniające wykorzystanie narzędzi i metod:
- Ocena możliwości stopnia wykorzystania aktualnych narzędzi w procesie osiągania oszczędności
- Szybka poprawa możliwości wykorzystania stosowanych narzędzi.
Posiadamy stosowne doświadczenie w zakresie analizy systemów zakupów w odniesieniu do ich atrakcyjności i efektywności.
Dysponujemy najlepszymi i gotowymi do użycia przykładami narzędzi i metod, takich jak drzewa zakupowe, RFI/RFP, analizy wydatków zakupowych i wiele innych.
WYZWANIA, W KTÓRYCH MOŻEMY POMÓC:
- Wykorzystanie narzędzi e-procurement- eRFX oraz aukcji elektronicznych
- Wykorzystanie Ms Excel w zakupach
- Skuteczne prezentacje zakupowe
- Opracowanie draftów/ formatów zapytania o informacje/ ofertowego/ o cenę
- Wymagania dotyczące systemu IT wspierającego zakupy
- Budowa oraz wdrożenie bazy dostawców
- Ankieta satysfakcji dostawców
- Analityczne wsparcie negocjacji
- Audyt potencjalnych/ aktualnych dostawców
Oferujemy jako analizę stanu wyjściowego 2-etapową ocenę stosowanych narzędzi zakupowych:
- Mapowanie kluczowych działań zakupowych – wskazanie kroków oraz uczestników
- Wskazanie nieefektywności dla których proponowane są odpowiednie rozwiązania.
Pomiar czasu trwania kluczowych etapów procesu zakupów; utworzenie wewnętrznego benchmarku w celu pokazania obszarów i jednostek działających poniżej rynkowych standardów.
Procesy docelowe – wsparcie w koncepcji i wdrażaniu (również wcześniej nie istniejących) oraz kształtowanie organizacji zakupowych poprzez nowe procesy oraz procedury).
WYZWANIA, W KTÓRYCH MOŻEMY POMÓC:
- Mapowanie procesów
- Definicja docelowych procesów
- Przygotowanie + wdrożenie aktualizacji/ nowej procedury zakupowej
- Zapewnienie udziału zakupów w procesie budżetowania
- Definicja + wdrożenie zakupowych procesów kontrolingowych
- Pomiar kroków procesów zakupowych – definicja i wdrożenie wskaźników
- Pomiar obciążenia kupców – ilość postępowań/ zapotrzebowań
W ramach wsparcia w tym obszarze najczęściej na początku badamy zastaną organizację zakupową wskazując główne przyczyny nieefektywności w oparciu o koncepcję Kupca Wiodącego/ menedżerów kategorii zakupowej.
Możemy wesprzeć Klienta w trudnym okresie przekształceń w organizacji przyjmując odpowiedzialność za działania operacyjne w ramach Czasowego Zarządzania Zakupami (Interim Management).
Szeroki zakres szkoleń i coachingu we wszystkich obszarach zakupowych.
Organizacja szytych na miarę programów szkoleniowych - Akademii Zakupowych CIPS
WYZWANIA, W KTÓRYCH MOŻEMY POMÓC:
- Ocena organizacji zakupowej
- Identyfikacja jednostek zakupowych zaangażowanych w/ realizujących proces zakupowy
- Ocena potencjału pracowników jednostki zakupowej
- Definicja ścieżki kariery + wymagań + planu rozwoju/ szkoleń
- Podział organizacji na funkcje operacyjne/ transakcyjne, strategiczne
- Definicja docelowej struktury zakupowej/ podział kategorii
- Definicja poziomów hierarchii zakupowej – kupiec, analityk, kupiec wiodący, dyrektor itp.
- Wdrożenie funkcji Kupca Wiodącego/ menadżera kategorii zakupowej – definicja warsztatu + wskazanie najlepszych praktyk
- Organizacja szytego na miarę programu rozwoju kompetencji zakupowych
Najczęściej proponujemy dwuetapowe podejście:
- Identyfikacja, pomiar i priorytetyzacja oszczędności
- Trwałe wdrożenie zidentyfikowanych możliwości optymalizacji wydatków w kluczowych kategoriach
Posiadamy szeroką bazę benchmarków branżowych, przykładów referencyjnych oraz kluczowych czynników sukcesu projektów optymalizacji wydatków zakupowych.
Naszą przewagę jest wiedza na temat różnych sektorów gospodarki pozwalająca szybko zidentyfikować i zrealizować potencjał oszczędności.
WYZWANIA, W KTÓRYCH MOŻEMY POMÓC:
- Planowanie zakupów
- Powiązanie celów firmy z zakupami – przełożenie na wynik, np. na zysk operacyjny (EBIT)
- Kategoryzacja wydatków
- Ocena potencjału oszczędności
- Identyfikacja quick wins / kategorii do szybkiego wdrożenia
- Wsparcie w sourcing wybranej kategorii
- Wdrożenie programu sourcingowego (kilka kategorii poddawanych optymalizacji)
- Przygotowanie negocjacji w wybranej kategorii
- Udział w negocjacjach wybranej kategorii
- Poszukiwanie alternatywnych dostawców
- Optymalizacja zapisów umownych
- Kalkulacja TCO
- Definicja + wdrożenie SLAOpracowanie i wdrożenie alternatywnych strategii zakupowych – np. supplier fitness program/ supplier development strategy
- Koncepcja i wdrożenie strategii Low Cost Country Sourcing
- Organizacja + wdrożenie Grup Zakupowych
- Centralizacja zakupów w Grupie Kapitałowej / wewnątrz organizacji