Czym zajmuje się analityk biznesowy

Z czym wiąże się praca analityka biznesowego? Czy to tylko żmudne, nikomu niepotrzebne kopiowanie i przeklejanie danych w Excelu? Przeczytajcie co właściwie tak naprawdę robi analityk w firmie konsultingowej.

Każdy student zna to z autopsji. Wraca na weekend do rodzinnego domu i przy bogato zastawionym stole z ust babci pada wieloznaczne pytanie: „a co ty wnusiu robisz w tej Warszawie?”. Reakcja zawsze ta sama – najpierw rezygnacja, potem konsternacja, wreszcie nieśmiała próba odpowiedzi: „nooo, pracuję jako analityk w firmie konsultingowej”. Jak wytłumaczyć osobie niezwiązanej z branżą w żaden sposób, o co chodzi w pracy na tym stanowisku?

W bardzo dużym skrócie: analityk biznesowy zajmuje się szeroko pojętym wsparciem analitycznym projektów. Lekceważąco i nieco prześmiewczo można by powiedzieć, że siedzi cały czas w excelu, mieli dane i wklepuje formuły. Na całe szczęście rzeczywistość jest bardziej porywająca i wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w codziennej pracy stanowi jedynie część tego, co robi osoba na stanowisku analityka.

Pod wspomnianym wyżej pojęciem „wsparcie analityczne” kryje się szereg obowiązków, które jednocześnie generują określone cechy, jakimi powinien wykazywać się dobry analityk. Początek projektu zakupowego oznacza zazwyczaj przygotowanie drzewa zakupowego dla Klienta na podstawie jego faktur. Dane należy uporządkować, ujednolicić oraz przypisać poszczególne rekordy do kategorii. Prace nad kategoryzacją bywają mozolne, wręcz rzemieślnicze, ale widok pięknego, skończonego drzewka rekompensuje cały trud.

Umiejętności analityczne potrzebne są również w dalszych etapach prac projektowych, przy tworzeniu strategii zakupowych. Niezbędne jest wówczas przeprowadzenie badania i analizy rynku dostawców oraz oszacowanie potencjału oszczędnościowego. Kluczowe jest zebranie jak największej ilości informacji o rynku, tak żeby zrozumieć w pełni mechanizmy jego działania.

Wreszcie, dla wielu esencja pracy konsultantów, czyli tworzenie prezentacji. Rola kluczowa o tyle, że są one podstawowymi elementami komunikacji między nami a Klientem i dostawcą. Informacje, jakie uzyskaliśmy z analizy danych i rynku najlepiej przedstawić w przyjaznej wizualnie formie. Dlatego też analityka biznesowego powinien cechować zmysł estetyczny, kreatywność, a także swego rodzaju „graficzny storytelling”, tak żeby materiał był ciekawy, profesjonalny oraz składny merytorycznie. Często największym wyzwaniem jest umieszczenie dużej porcji informacji na ograniczonej przestrzeni, jaką wyznaczają ramki slajdu.

To oczywiście jedynie najważniejsze obowiązki analityka biznesowego w firmie doradczej. Do wyżej wymienionych na pewno należy dodać: analizę otrzymanych ofert, bezpośrednie wsparcie merytoryczne w trakcie spotkań negocjacyjnych, tworzenie zapytań ofertowych i dokumentacji, itp. Najciekawszym i chyba najbardziej rozwijającym aspektem pracy analityka jest różnorodność projektów i możliwość poznania bardzo wielu, często zaskakujących branż od podszewki oraz od A do Z.

Praca analityka jest wielowymiarowa, rozwijająca i obejmuje wiele dziedzin, czego najlepszym dowodem powinien być fakt, iż powyższy tekst nie napisał copywriter, tylko właśnie analityk.

Zaufali nam

  • logo ZAKŁADY AZOTOWE PUŁAWY
  • logo TUI
  • logo Tauron
  • logo Szpital w Kościerzynie
  • logo PZU
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Kontakt

  kontakt (@) profitia.pl
  + 48 22 350 90 91
  + 48 22 350 90 91
 Al. Niepodległości 58, Warszawa

Zapisz się na newsletter