fbpx

 

Optymalizacja zakupów - Profitia

 

Usługi

Optymalizacja zakupów

Od wielu lat skutecznie usprawniamy dla naszych Klientów procesy i organizacje zakupowe generując wymierne oszczędności.

Narzędzia zakupowe

Doradzamy w doborze najlepszej metodyki i narzędzi zakupowych oraz pomagamy naszym Klientom w ich wdrożeniu.

Doradztwo w zakupach PZP

Nasi eksperci pomagają w efektywnym przeprowadzeniu postepowań w ramach Prawa Zamówień Publicznych.

Grupy zakupowe

Na bazie najlepszych światowych praktyk zakupowych zbudowaliśmy nowy na polskim rynku model konsolidacji zakupów.

Maverick spend

 

Chyba każdy Czytelnik kojarzy film Maverick z Melem Gibsonem w roli tytułowej. Czy Western z mocnym elementami komediowymi ma coś wspólnego z Maverick spend o którym jakże często można przeczytać w angielskojęzycznych tekstach dotyczących zakupów?

Bret Maverick (Mel Gibson) w filmie to szuler. Poza flirtowaniem z Annabelle Bransford (Jodie Foster) przeżywa wiele przygód i często zmienia fronty. Parę razy ledwo uchodzi z życiem. Wymyśla i stosuje różne sztuczki, żeby obejść przyjęte zasady.

Maverick oznacza ogólnie po ang.: „niezależny, samodzielny” czyli „działający na własną rękę” i w związku z tym to pojęcie może mieć pozytywne konotacje. Jednak w zakupach maverick spend ma jednoznacznie negatywny wydźwięk. Zjawisko to bowiem polega na obchodzeniu / nie wykorzystywaniu zawartych umów i kupowanie właśnie „na własną rękę”. Jak jest to możliwe? Przede wszystkim dotyczy to kategorii w których wartości pojedynczego zakupu jest relatywnie niska np. w kategoriach indirectowych: usługi taksówkarskie, zamówienie usług druku czy tłumaczenia. W takich kategoriach w łatwy sposób można obejść nadzór jednostki zakupowej szczególnie w sytuacji w której jest słabe zdigitalizowanie procesów zakupowych w związku z czym trudne i czasochłonne jest generowanie raportów z wydatków zakupowych. Innymi słowy w organizacji jest niska przejrzystość wydatków zakupowych (ang. spend transparency).

Taka sytuacja jest szczególnie frustrująca dla Kupców wtedy, kiedy odnieśli oni sukces w procesie zakupowym, uzyskali świetne warunki handlowe i jakościowe, ale organizacja wciąż z nich nie korzysta albo korzysta w niższym stopniu niż by mogła. Dochodzi wtedy do erozji oszczędności (ang. savings erosion) co prowadzi do zwiększonych kosztów zakupowych i transakcyjnych dla organizacji, pogorszenia relacji z wybranym dostawcą oraz wzrostu ryzyka związanego z jakością.

Jak zapobiegać?    

Podstawowym narzędziem służącym zapobieganiu erozji oszczędności jest wdrożony plan komunikacji wejścia w życie nowych warunków umownych. Pozwoli on na uświadomienie współpracowników z innych obszarów organizacji o tym jak kupujemy w danej kategorii.

Bardziej skomplikowanym narzędziem, z reguły wymagającym cierpliwych i długofalowych działań, jest elektronizacja obszaru zakupów. Pozwala ona na rejestrację wszystkich zakupów i intencji ich dokonania w systemie oraz szybką reakcję. Zakupowy system IT „spinający” całość wydatków zakupowych kieruje użytkowników do odpowiednich dostawców i zapewnia stosowanie odpowiednich warunków umownych. Rozwiązaniem minimum w zakresie digitalizacji jest możliwość w dowolnym momencie raportu z faktur w którym identyfikowani będą wszyscy dostawcy wraz z przypisaniem do odpowiednich kategorii.    

Poza „marchewkami”, część organizacji może zdecydować się na kij w postaci wyciągania konsekwencji dyscyplinarnych w przypadku nieprzestrzegania np. reguł Polityki podróży służbowych.

Podsumowując, wygląda na to, że podejście Breta Mavericka czyli zmienność, obchodzenie zasad i ryzykanctwo jest w istocie całkiem podobne do zachowań tych współpracowników z organizacji, którzy generują maverick spend.

CIPS

cipsChartered Institute of Procurement and Supply roku jest największą globalną organizacją zrzeszającą profesjonalistów z obszaru Zakupów. Jej nadrzędnym celem, jako organizacji non-profit, jest zwiększanie wiedzy i kompetencji zakupowych swoich członków - zarówno indywidualnych, jak też korporacyjnych.

Właśnie trwa nabór na dziewiątą edycję PEDP - programu przygotowującego managerów do egzaminów CIPS.

Dowiedz się więcej

Wartości

W PROFITII wszyscy kierujemy się wspólnymi wartościami. Pozwalają nam one lepiej integrować się jako zespół oraz przedstawiać naszym Klientom spójny, wyrazisty wizerunek firmy.

Profesjonalizm

Z sukcesem łączymy doświadczenie z doradztwa strategicznego z wiedzą o zakupach, zdobytą podczas wieloletniej pracy z Klientami różnych branż sektora publicznego, jak i prywatnego. Pozwala nam to oferować najlepszej jakości produkty doradcze oraz rozwiązywać nawet najbardziej skomplikowane problemy biznesowe naszych Klientów.

Innowacyjność

Nie zadowalają nas standardowe, wzięte "z półki" produkty konsultingowe. Aby zapewnić naszym Klientom trwały wzrost wartości firmy, razem z nimi opracowujemy i wdrażamy innowacyjne rozwiązania. Dzięki doświadczeniu oraz współpracy z międzynarodową siecią ekspertów akademickich i branżowych potrafimy zapewnić nowe spojrzenie i alternatywne podejście.

Integralność i etyka

W codziennych kontaktach z klientami stosujemy jasny kodeks postępowania, który pozwala nam z powodzeniem sterować zmianami w trudnym i burzliwym otoczeniu biznesowym. Od siebie i innych wymagamy przestrzegania najwyższych standardów etycznych, a także dbamy o najwyższą jakość naszych produktów i procesów.

Zorientowanie na wyniki

Nasze działania nastawione są zawsze na poprawę wyników naszych klientów, a nie produkcję dokumentów - w tym ostatnim, uczciwie przyznajemy, jest wiele firm doradczych lepszych niż my. Naszą największą ambicją jest pokazanie klientowi na koniec projektu osiągniętej poprawy wyników jako wielokrotności kosztu wspólnego projektu.

Statystyki Profitia

8

Liczba firm z Top 10 w Polsce, z którymi pracujemy

50 mld PLN

Wolumen wydatków zakupowych naszych Klientów

2 000

Liczba zakupowców, dla których pracujemy

>500 mln PLN

Wolumen oszczędności wygenerowanych dla naszych Klientów

Artykuły

Raport płacowy CIPS i Hays 2...

Raport płacowy CIPS i Hays 2019

Jak zmieniły się wynagrodzenia Kupców na przestrzeni lat i czy warto dalej rozwijać się w tym kierunku?

Jak CIO może zwiększyć efekt...

Jak CIO może zwiększyć efektywność operacyjną poprzez digitalizację zakupów?

W dzisiejszej gospodarce wiele organizacji „digitalizuje” sposób prowadzenia działalności. Polega to m.in. na...

Wojna celna z pespektywy org...

Wojna celna z pespektywy organizacji zakupowych

Jedna z kluczowych wiadomości ze szczytu G-20 w Buenos Aires dotyczyła szans na zakończenie wojny handlowej mi...

Nowe egzaminy CIPS Qualifica...

Nowe egzaminy CIPS Qualifications

Od nowego roku CIPS wprowadzi zmiany w procesie egzaminacyjnym dotyczące programu CIPS Qualifictions. Zmiany z...

Zaufali nam

  • logo ZAKŁADY AZOTOWE PUŁAWY
  • logo TUI
  • logo Tauron
  • logo Szpital w Kościerzynie
  • logo PZU
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Kontakt

  kontakt (@) profitia.pl
  + 48 22 350 90 91
  + 48 22 350 90 91
 Al. Niepodległości 58, Warszawa